torsdag den 30. juni 2011

Evolutionsteori og stereotyper

Mange kender nok denne deprimerende video:

Og mange har sikkert også set dette satiriske svar på den:

Jeg overvejede at bruge dem i mit kursus i religionsfilosofi næste gang, fordi min erfaring er at de studerende har svært ved at tro at der virkelig er folk som mener at det overhovedet er til diskussion om man skal undervise i evolutionsteori i skolen.

Der er imidlertid igen tvivl om at den første video fungerer som en fasttømring af forskellige ubehagelige stereotyper (om både amerikanere, kvinder og smukke kvinder). Spørgsmålet er om satiren også gør det? Og har jeg så lyst til at bruge det i min undervisning?

Mit gæt er at hvis man faktisk brugte dem, ville der være en oplagt risiko for at disse videoer var det, som de studerende bedst forbandt med diskussionen bagefter.

4 kommentarer:

Louise sagde ...

Tak for genoplivningsforsøget af en af mine favoritblogs! Det kan godt være, at svaret er selvindlysende, men nu spørger jeg alligevel: hvorfor mener du, at de studerende primært ville forbinde videoerne med diskussionen? Og hvilken diskussion tænker du egentlig på - diskussionen om 1) hvorvidt der skal undervises i evolutionsteori eller 2) hvorvidt undervisning i evolutionsteori overhovedet er til diskussion?

caroline sagde ...

Ja, lad os nu se med den genoplivning :-)

Du har ret i at indlægget var lidt for indforstået på dette punkt. Baggrunden er at jeg normalt underviser i intelligent design - det vi diskuterer er ikke så meget om teorien har noget for sig, men hvilke videnskabeteoretiske og ideologiske aspekter der er i det.

Ofte bliver der ingen diskussion om hvorvidt ID er rimeligt, fordi alle nærmest går ud fra fra begyndelsen at ingen vil tage det alvorligt. Men det er der altså nogle der gør.

En del af mine studerende vil måske komme til at undervise gymnasieklasser hvor nogle af eleverne støtter ID eller kreationisme (har jeg hørt fra gymnasielærere) og derfor synes jeg de bør kunne håndtere en diskussion.

Så nu fik jeg vist åbnet endnu flere emner... Men jeg håber det opklarede lidt.

Jonas W sagde ...

Spørgsmålet er altså hvordan du imødekommer de potentielle tvivlere?

Hvis jeg skulle se den første film i undervisningen skulle det være med det formål at finde på specifikke indre og ydre grunde til at pigerne siger som de gør.

Jeg tror du har ret hvis du overvejer om det for let bliver til en diskussion om hvorvidt man er enig. Det er den store faldgrube her. Sympati skal også holdes ude af ligningen. Og world-love and infinite diversity.

Næh, se hellere helt lakonisk på hvorfor mon de piger siger hvad de siger. Det kan måske bringe nogle interessante emner frem fra folks egen psyke. :-)

Så kan du altid slutte af med noget Russell og den anden film, med Math. Den er et hit. Det mest interessante i den er hende, der siger at "numbers should be taught, but also colors and smells and feelings..." haha, hun har fat i noget!!

caroline sagde ...

Tak for kommentar og forslag! Det lyder slet ikke dumt at fokusere på motiver; hvis man kombinerer det med en inddeling i forskellige begrundelsestyper kunne det blive helt interessant.

Og ja, mange af kommentarerne i den anden video er faktisk ret sjovt lavet. Jeg kan især lide dem der begynder tilforladeligt og så kører helt langt ud som den du nævner.