fredag den 11. januar 2008

Brev om bibliotekspenge

På hjemmesiden for nyhedsbrevet Søndag aften fandt jeg tilfældigvis en gammel, men sjov liste over hvem der IKKE fik bibliotekspenge i 2002 hvor der blev indført en 'bagatelgrænse' på 5000 kr. Man kan kan se listen under artiklen Snydt (man skal være lidt tålmodig, siderne er meget langsomme). Jeg er selv på listen (dog ret langt nede), og får hvert år et brev om at jeg ikke får penge. Og jeg bliver irriteret hvert år!

Der er en klassisk udfordring af utilitarismen der går ud på at vælge imellem hvad der - alt andet lige - er utilitaristisk bedst:

1) drengen er glad fordi han tror der er hvaler i havet (men de er desværre faktisk udryddet).
2) drengen er trist fordi han tror hvalerne er udryddet (men det er de faktisk ikke).

Det kan man så tænke over så længe man gider.

Brevet om bibliotekspenge svarer til denne mulighed:

3) drengen er trist fordi han tror hvalerne er udryddet (hvert år får han et brev der bekræfter dette).

8 kommentarer:

Louise sagde ...

Nåh, hvor synd!(Det er altså ikke ment sarkastisk, men det lyder næsten sådan, når man ikke ved, hvordan man "siger" det!)

Anonym sagde ...

Man kunne dog indvende, at hvalernes udryddelse - og dermed den stakkels drengs tristesse - er noget, der ikke kan laves om på, når det én gang er sket.

En forfatter kan jo derimod bare tage sig sammen og skrive en stribe bestsellere, så ender det med, at der rent faktisk kommer nogle bibliotekspenge ud af det. I så fald bør man nok slå sig på noget med selvhjælp, boligindretning eller en saftig biografi om en kendt. Så smøg ærmerne op og skriv "Find kærligheden med det kategoriske imperativ" eller "Bo som Wittgenstein".

Anonym sagde ...

Louise, hav ikke ondt af mig (eller var det af drengen?) – jeg er som sagt mere irriteret end trist.

cegebe, Ha-ha! Fantastisk forslag – hvorfor har jeg (og alle andre) ikke tænkt på det før?? Jeg overvejer allerede titler som gør-det-selv-bogen ’Sådan diskuterer du livets mening ved familiefrokosten uden at der bliver ballade’, børnebogen ’Malle løser omverdensproblemet’ og biografien ’Sokrates – med livet som indsats!!’.

Anders sagde ...

Du kan også lade dig inspirere af "Hooded negro" (f.eks. http://youtube.com/watch?v=UtwFchwL8ME) og lave en videodagbog under navnet "Caroline solvin' problems". Det kan måske give en bogkontrakt (eller en pladekontrakt, hvis du er heldig). Next stop quiz- og danseprogrammer!

Anonym sagde ...

Update:
Så er der brev om biblioteksafgift igen: I år er bagatelgrænsen på 1.787,00 kr. Jeg har optjent points svarende til 1.090,31 kr.

Anonym sagde ...

... og jeg har dermed modtaget mit første af slagsen - juhu! I øvrigt med en besked om, at de har bestemt sig for ikke at blive ved med at sende den slags breve fremover, hvis ikke jeg ligefrem giver besked om, at jeg gerne vil have dem.

Jeg har ikke engang regnet på, hvad jeg har optjent points til, men jeg må nok til at tænke i de dér bestseller-baner, hvis det skal komme til at batte noget ...

Anonym sagde ...

Til lykke! Og så glæder vi os til at læse "Find kærligheden med det kategoriske imperativ" - en sand kioskbasker!

Jeg har selv lige opdaget at min titelliste er ufuldstændig. Jeg tvivler dog på at det kan betale sig at indsende den manglede dokumentation.

I øvrigt interessant at de ikke vil sende brev ud fremover (det har de dog ikke skrevet til mig). Det kan kun være fordi myndighederne læser denne blog og er blevet rørt af den hjerteskærende historie om drengen og hvalerne.

caroline sagde ...

Update 2010: Behøver jeg at sige at jeg endnu en gang endte under bagatel-grænsen? Jeg vender tilbage med en melding hvis det nogensinde lykkes mig at komme over...