mandag den 5. maj 2008

Reklame: Filosofiske foredrag om religion

Her er lidt reklame for et arrangement jeg har sagt ja til at deltage i mandag d. 19. maj på Syddansk Universitet:

Religionen under filosofisk behandling

Program:

13.00-13.10 Velkomst

13.10-13.50 Caroline Schaffalitzky de Muckadell, Ph.d.-studerende, Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, SDU: Hvad er religion?

13.50-14.00 Pause

14.00-14.40 Stine Grumsen, Ph.d. studerende, Institut for Filosofi og Idehistorie, AU: Kontinentalplader, kernekraft og rumteleskoper - naturvidenskabelig retorik og symbolik i religiøst propagandamateriale

14.40-15.10 Kaffepause

15.10-15.50 Esther Oluffa Pedersen, Adjunkt, Institut for Filosofi og Idehistorie, AU: At formgive det uudsigelige - religions betydning for det menneskelige udtryksliv

15.50-16.00 Pause

16.00-16.40 Anne-Marie Søndergaard Christensen, Adjunkt, Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier, SDU: At tro på ’noget’. En filosofisk undersøgelse af sammenhængen mellem begreberne tro, religiøsitet og religion

16.40-17.10 Plenumdiskussion

Se mere her.

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Så hvad er religion?

Anonym sagde ...

Torben, heldigvis har jeg over et år endnu inden jeg behøver at svare på det spørgsmål. Men ok, på mandag vil jeg sige noget om hvor langt jeg er kommet i retning af et svar... Måske kan jeg lave et opsamlende blogindlæg efterfølgende.

Louise sagde ...

Det lyder da som en rigtig god ide, for så kan de jo høre lidt om, hvad de gik glip af! ;-D

(Hvis du altså har tid til det - jeg kan forstå på andre ph.d. studerende, at det er enormt hårdt og tidskrævende!)

Anonym sagde ...

@ Louise, ja - det var også min plan selvom jeg egentlig synes at folk selv burde have bevæget sig derhen... Det var et super arrangement (hvis man må sige den slags om noget man selv medvirker i). Men med institutionsstrejken er der virkelig skåret ned i min fritid, så det må vente lidt.

Louise sagde ...

@Ja, det må man vel godt sige, når det nu også var et rigtig godt arrangement. (Desuden så går det vel også meget godt i tråd med din præsentation af dig selv! *G* Ikke, at jeg vil argumentere imod.)

Foredragene havde nogle meget forskellige perspektiver på religion, men fælles for dem var vel, at de havde et meget højt fagligt og videnskabeligt niveau. Ingen af foredragene indeholdte nogle af de klassiske irriterende elementer (som tit forekommer i foredrag om religion) som f.eks. moralisering omkring aktuelle politiske diskussioner, en entydig definition af hvordan religiøse mennesker "er", relativisme, ateistisk forkyndelse, blindhed overfor diverse faktuelle problemer forbundet med religion osv. Dit oplæg var nok det mest filosofiske, da det jo rent faktisk overvejede, hvad religion er. Jeg syntes, at det var nogle meget interessante betragtninger du havde omkring, hvordan man kan se andre fænomener som religion. Selvom det vist ikke var alle, som mente, at en sådan form for begrebsudvidelse ville være hensigtsmæssig. Selvom det (som sædvanlig) også var lidt svært at forstå, hvad din egen holdning til begrebsudvidelsen egentlig var. Jeg fandt det også ret tankevækkende, hvis det virkelig er sandt, at religionsforskere generelt ikke selv vil definere, hvad religion er. For mig er en klar begrebsforståelse en grundlæggende forudsætning for enhver form for god videnskabelig undersøgelse – uanset fagområde og uanset om undersøgelsen så er kvalitativ eller kvantitativ. For hvordan kan man undersøge noget, hvis man ikke er fuldkomment afklaret med, hvad det egentlig er, som man skal undersøge?

Okay, så du er også ramt af strejken. Ja, det er frygteligt for de forældre, som bliver holdt som gidsler pga. strejken – man må jo bare håbe, at den snart slutter. Personligt forstår jeg stadig ikke, hvordan forældre overhovedet kan få arbejde og børn til at hænge sammen (også uden strejke) - der er jo kun 24 timer i døgnet!

Anonym sagde ...

Men Louise, du kunne måske lige bikse et kommenterende referat sammen som jeg så kunne linke til... Eller du har måske noget andet du skal:-)

Anonym sagde ...

Der ligger faktisk et udmærket referat her nu:
http://www.kvinderifilosofi.dk/admin/write/files/37.doc