onsdag den 2. juli 2008

Filosofiske mediedarlings

Så går det løs. Jeg åbner ballet og indleder eftersøgningen af de filosofiske mediedarlings! Reglerne er som følger:

1) deltagere er nulevende danske eller dansk bosatte personer med en universitetsgrad inden for filosofi og/eller idehistorie (uanset hvad de laver nu og hvad de er kendt for).

2) de rankes efter hvor mange hits de får i en infomedia-søgning i løbet af de sidste fem år.

3) når jeg vurderer at det ebber ud med kandidater på listen og jeg får tid, fastsætter jeg et tidspunkt der passer mig til at at foretage opgørelsen.

4) resultatet offentliggøres her hvorefter der indledes en hidsig diskussion om hvorvidt det er rimeligt at listen ser ud som den gør (det sidste skal jeg have lidt hjælp til).

Indtil videre er der noteret følgende kandidater der lever op til kravene:

Anders Albrechtslund
Morten Albæk
Lars Erselv Andersen
Mette Boch
Steen Brock
Malene Busk
David Favrholdt
Hans Fink
Vincent Hendricks
Morten Hesseldahl
Jørgen Husted
Uffe Juul Jensen
Dorte Jørgensen
Rune Engelbreht Larsen
Ole Fogh Kirkeby
Clement Kjersgaard
Mogens Stiller Kjærgaard
Klemens Kappel
Arno Victor Nielsen
Arne Notkin
Søren Gosvig Olesen
Anne Marie Pahuus
Jesper Ryberg
Peter Sandøe
Torben Sangild
Lars-Henrik Schmith
Kai Sørlander
Ole Thyssen
Thomas Schwartz Wentzer
Peter Øhrstrøm

Yderligere forslag modtages i kommentarerne
[listen er opdateret d. 7/7-08]

Se på (i) ursuppen hvor det hele kommer fra (og her hvordan jeg fik rodet mig ud i det).

17 kommentarer:

Anonym sagde ...

Interessant.
Hvor meget er en 'universitetsgrad'? Mener at f. eks. Weekendavisens Lone Frank har læst filosofi på åbent universitet (men jeg ved ikke hvor meget).
Ellers, så tror jeg på:
- Peter Kemp..? Han er blevet lidt stille men var i al fald tidligere i vælten.
- Nils Holtug.
... og så tror jeg at Peter Sandøe staves med -e.

caroline osv. sagde ...

Du har ret med Peter Sandøe. Jeg opdaterer. Navnene kommer på efterhånden - Lone Frank må tjekkes.

En grad er en afsluttende eksamen hvor filosofi indgår (frygter at dette kriterium vil give problemer, men kan ikke lige finde et bedre).

I øvrigt er jeg kommet i tanke om en (tror jeg) mulig topscorer: Clement Kjersgaard.

Anonym sagde ...

Hvis kriteriet bare er en grad, så skal du selv vel også med, Søren Engelsen, Pia Lauritzen og Carsten Fogh Nielsen? Er det ikke en udvandet liste, der lægges op til med de kriterier?

Listen skal (ud fra kriterierne) bare afspejle underviserne på filosofi/idéhistorie + kandidaterne, hvoraf de seneste kan findes i universitetsaviserne (i hvert fald for KUs vedkommende).

Er det så interessant med mediedarlings, der har en bestemt fag-grad? Vægtningen lægges jo netop på deres grad af darling. Så enten skulle man spørge efter darlings eller filosoffer, men i så fald ville det være mere interessant med filosoffer af gavn end af navn. Og er det af gavn er navnet ligegyldigt, så at sige.

Skulle jeg lave en analogi til den kommende liste, så skulle det være om mediedarlings mellem forfattere, de skal bare have en kandidatgrad i Dansk eller litteraturvidendkab.

Anonym sagde ...

Morten Hesseldahl (tegneserie- og romanforfatter, forlagsdirektør, medstifter af CEPOS og direktør for Information) er exam.art i filosofi, dvs. han har gennemført den to-årige grunduddannelse. Så vidt jeg ved, drev han det ikke videre på universitetet.

Rune Engelbreth Larsen (redaktør af Faklen, formand for Minoritetspartiet, forfatter til bøger om Erwin Neutzsky-Wulff, The Matrix, renæssancen og diverse politiske emner samt kommentator på Politiken) er cand.mag. i idéhistorie.

Louise sagde ...

(Selvom det går imod alle mine principper at deltage i en popularitetskonkurrence, så gør jeg det øjensynlig alligevel - det må jeg vist tænke lidt over bagefter!)

Jeg vil da gerne foreslå Søren Gosvig Olesen - han har da både været i Deadline og skrevet flere artikler til de større aviser i år!

Hvorfor er Kai Sørlander ikke kommet med på listen? Er det politisk frasortering?

Ja, Clement Kjersgaard er da helt klart den mest medieomtalte af dem alle. Chefen for DR2 Arne Notkin er ellers også uddannet i filosofi, men han er vist mere bag skærmen end på skærmen.

Anonym sagde ...

Lars Erslev Andersen er cand.mag. i idehistorie.

Anonym sagde ...

Vi skal vel også have lidt Århus med i undersøgelsen:

Uffe Juul Jensen
Hans Fink
Jørgen Husted
Steen Brock
Thomas Schwarz Wentzer

Her skal man så lige være opmærksom på, at Hans Fink har en navnebror, der er chefkonsulent ved Bygnings- og Maskinkontoret i Aabenraa, og at en søgning på ham også fanger en kommandør Hans Fink Jensen.

I øvrigt omfatter en Infomedia-søgning kun de trykte medier, så en optræden i TV eller radio kommer ikke til at tælle med.

Anonym sagde ...

Stokbro, ja – teknisk set skal alle akademiske filosoffer med med givet mit kriterium. Jeg tvivler bare på at ’indianere’ som mig og de andre du nævner får ret mange hits :-)

Men nej, det er lige meget om folk underviser på universitetet (selvom det selvfølgelig heller ikke er diskvalificerende).

Se sådan på det: Listen skal afdække hvordan akademiske filosoffer har infiltreret samfundet! Ok, måske ikke, og jeg er enig i at der er ulemper (Frederik Stjernfelt er vist fx litteratur-mand, ikke?), men alternativet er en lang diskussion om hvem der tæller som filosoffer (og det kan blive tricky – se selv hos Louise). Men en sådan hit-liste for ’rigtige filosoffer’ vil selvfølgelig være rasende spændende også… Laver du den? :-)

C.G.B, Hesseldahl blev skam kandidat (i ca. ’98, tror jeg), så han er på! Det samme gælder Rune Engelbreht Larsen (jeg har altid troet der var et c i navnet), Uffe Juul Jensen, Hans Fink, Jørgen Husted, Steen Brock og Thomas Schwartz Wentzer (jeg tror mest på Uffe). Tak for tippet om Hans Fink – i øvrigt heldigt at filosoffer tit hedder noget der er let at google!

Hvad angår ’medier’ – point taken! Vi går over til ”trykte-medier-darling”.

Louise, det er jo ikke en popularitetskonkurrence, men en objektiv empirisk undersøgelse af forekomsten i (trykte!) medier – så frygt ikke! Gosvig kommer på og Sørlander også (han var med i første omgang kommentarer, men ’faldt ud’ – jeg tror ikke det er noget med benægtelse, men det tror man jo i sagens natur aldrig…). Arne Notkin vidste jeg ikke – interessant! (jf det ovenstående om filosoffers infiltrering.)

Claus, det har du ret i – ham havde jeg glemt! Der bør der være en potentiel topscorer, tror jeg.

Alle, er der ikke nogen der vil udlove en præmie til den der først foreslår topscoreren? Jeg synes det begynder at blive helt sjovt at afdække akademiske filosoffer. Er der forresten ikke noget med en cykel-holdsdirektør eller noget i den stil? (nej, jeg mener ikke Henning Primdahl.)

Anonym sagde ...

Morten Albæk.

Og så kan jeg selv bedst lide Ursuppen...

caroline osv. sagde ...

Argh - du har ret! Og der er vist filosoffer alle vejne, men hvordan kunne jeg overse ham??

"I ursuppen" lyder sjovere, mere dramatisk og eksotisk, men hvis du insisterer... :-)

Anonym sagde ...

Øhh....

Torben Sangild???

Anonym sagde ...

Jeg insisterer ikke, men er tværtom for drama og eksotik... You just do your thing :)

Louise sagde ...

Okay, så er jeg straks mere rolig – empiriske undersøgelser har jeg intet imod. :-)

Jeg forstår stadig ikke, hvorfor Clement Behrendt Kjersgaard ikke kan nomineres? Han har haft flere forskellige artikler og kronikker i diverse TRYKTE medier (f.eks. Politikken) gennem de sidste par år - så han er altså ikke ”kun” på TV! For to uger siden skrev Clement f.eks. den her artikel:

http://politiken.dk/debat/kroniker/article527315.ece

Desuden så kunne man også nævne:

Poul Erik Tøjner, Direktør for kunstmuseet Louisiana.

Lars-Henrik Schmidt, Professor (forhenværende rektor for DPU).

Anonym sagde ...

Louise, det er ikke uvilje mod Clement - kun inkompetence. Jeg troede han var kommet. Og Lars-Henrik Schmidt ditto. Er du sikker på at Poul Erik Tøjner har en filosofi-grad? Jeg troede egentlig han var litterat.

Den anonyme, ja - Sangild havde jo lige 'outed' sig selv (eller hvad det hedder) på posten her http://carolineosv.blogspot.com/2008/06/ny-filosofiprofessor.html

Rasmus, en tilføjelse: 'ursuppe' er et meget billedskabende ord. Det er i kategori med dinosaurer og tordenvejr.

Mads sagde ...

Team CSC Saxo Banks pressechef, Brian Nygaard, er cand.mag. i filosofi.

Louise sagde ...

Nej, jeg er ikke sikker på Poul Erik Tøjner. De fleste steder står der, at han har læst filosofi og filologi. Men om han reelt har en grad i filosofi - det er noget uklart. For han kan jo også have læst filosofi indenfor filologien og dermed ikke have nogen universitetsgrad (direkte) indenfor filosofi eller idehistorie! Men han har helt sikkert beskæftiget sig meget med filosofi. Desværre kunne jeg heller ikke finde nogen mail og spørge ham...

caroline osv. sagde ...

Louise, efter lidt søgning rundt omkring vurderede jeg at han nok har en grad - nu er han i hvert fald på.

Mads, mange tak!! Han kan komme på næste gang.