tirsdag den 24. juni 2008

Ny filosofiprofessor

Søren Harnow Klausen tiltræder som professor i filosofi ved Syddansk Universitet d. 1. august 2008. Det synes jeg er en god ting for faget. Og 'nogen' burde lave en wiki-side til ham - han er allerede på listen over efterspurgte.

I øvrigt ville det også være sjovt med en hit-liste over de presseomtalte danske, nulevende filosoffer på samme måde som Rasmus har lavet det for naturvidenskabsfolk her på (i?) Ursuppen. Er der ikke nogen der alligevel ikke skal noget i ferien? Ellers kan det være jeg selv tager mig sammen. Jeg vil skyde på at fx Kai Sørlander, Peter Sandø, Mette Boch og Arno Victor Nielsen vil ligge højt i opgørelsen.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tag - you're it!

Jeg ser frem til listen, og foreslår Klemens Kappel, David Favrholdt, Arn Gyldenholm og en vis C.S. de Muckadell (som endda har sin egen Wikipedia-side!). Nogle af biosemiotikerne kunne måske også være med, alt efter hvordan du vælger at sætte kriterierne.

caroline osv. sagde ...

Argh - jeg burde have forudset dette... Jeg tror kriterierne skal være en universitetsgrad i enten filosofi eller idéhistorie + citater inden for de sidste 5 år. Jeg tænker lidt over det og så må vi have en indsamling af forslag. Ja, Favrholdt og Klemens er oplagte. Og Jesper Ryberg. Og måske Anders Albrechtslund?

Anonym sagde ...

Ole Thyssen, Ole Fogh Kirkeby, Dorte Jørgensen, Lars Henrik Schmidt og Malene Busk bliver vist også jævnligt interviewet/citeret i medierne.

caroline osv. sagde ...

Rigtigt - de skal også med. Og hvad med dig selv... var der noget med en fortid i den akademiske filosofi, Torben?

Anonym sagde ...

Joh, men det er sjældent, at det er i egenskab af filosof, jeg interviewes. Det hænder dog.

Spørgsmålet er også om jeg lever op til kriterierne. Filosofi er kun er mit bifag (eller rettere: to-årige grunduddannelse), men jeg har selvfølgelig faktisk den antikverede grad exam.art i filosofi og cand.mag i filosofi og moderne kultur. Så på den måde opfylder jeg måske alligevel de formelle krav til en akademisk grad?

caroline osv. sagde ...

Du er nu blevet nomineret! Til lykke!

Louise sagde ...

Nu er der faktisk nogen som har lavet Sørens wikipediaside! :-D

Anonym sagde ...

Glimrende! Tak for hintet! 'Vedkommende' har dog overset at Odense Universitet ikke eksisterer mere - men måske er det en slags ironisk kommentar? Ha-ha.