torsdag den 4. september 2008

Dataloger om humanister

I Information d. 4. september er et hold datalogistuderende ved Københavns Universitet citeret for denne sang på melodien "Jeg har set en rigtig negermand":

"Jeg har set en rigtig humanist
han var knokkelskæv og sikkert også kommunist
så jeg spurgte hvad hans pensum var
han kigged' op og gav mig dette svar...

Til sommer skal jeg op i Anders And
et nummer af Fantomet og en Supermand.
Og hvis en dag, jeg vågner af min døs
så bliver' jeg færdig og er arbejdsløs."

Respekt til datalogi!

15 kommentarer:

Anonym sagde ...

Som Århus Universitets residerende tegneseriefilosof - og en deltidsarbejdsløs en af slagsen tilmed - føler jeg mig forholdsvis ramt. Men på en god måde :-)

Anonym sagde ...

Det er sjovt, filof - jeg tænkte med det samme på dig, da jeg så denne post :)

Anonym sagde ...

Jeg har lige fundet hele sangen her:
http://fumle.dk/public/DIKUrevy2005-sange.pdf
(Der er slag til flere, også dataloger, men humanist-verset er klart det bedste.)

Nikolaj sagde ...

Skrevet i LaTeX - så kan det vist ikke blive mere datalogisk :P

Anonym sagde ...

Tjah, jeg synes egentlig verset tegner et mere præcist billede af dataloger end af humanister.

Anonym sagde ...

@Rasmus - Det forstår sig. Det gjorde jeg også selv :-)

@Caroline - Enig.

@Nikolaj - Nej vel?

@Henrik L - Både og. Jeg følte mig som sagt ramt :-)

Anonym sagde ...

Det minder mig om min sidefagsopgave: Operationalisering af Lacan og cannabis i multimodal diskursanalyse af neomytologisk, visuel kultur.

Anonym sagde ...

@filoffen:

Jeg kan ikke genkende myriader af studerende der går til eksamen i tegneserier på humaniora. Faktisk vil jeg mene at humaniora burde åbne mere op for "det udvidede tekstbegreb" som Stokbro kalder det.

Jeg tror faktisk Stokbro rimeligt klart har ramt hovedet på sømmet, så der er ikke så meget andet at tilføje - udover at jeg også har svært ved at genkende den hashrygende humanist.

De humanister jeg kender er ganske almindelige mennesker, der går ualmindeligt meget op i at forstå komplekse problemstillinger som resten af samfundet synes er overflødige, fordi der ikke er en umiddelbar (økonomisk) gevinst ved disse.

More power to them.

(@Caroline: jeg vil egentlig gerne høre hvorfor du mener at datalogerne bør respekteres, fordi de synger sange der udviser en afgrundsdyb uvidenhed omkring humaniora?)

Anonym sagde ...

@Henrik L

Hvor er din selvironi? Alt skal ikke tages så pokkers alvorligt.

Jeg er datalog og læser med her og er underholdt. Fedt at nogen kan føle sig lidt ramt af en hyggesang.

På Århus Uni naturvidenskab har vi også en sang om alle de forskellige studieretninger. Sangen hedder "Vi kan ikke li' ..." hvor ... så er en ny studieretning i hvert vers - og jeg lover dig at datalogerne har været med til at skrive mange variationer over verset; "vi kan ikke li' folk fra datalogi." - og samtidig skrålet med på versene om humanisterne og de samfundsvidenskabelige.

Anonym sagde ...

@Henrik L

Hvor er din selvironi? Alt skal ikke tages så pokkers alvorligt.

Jeg er datalog og læser med her og er underholdt. Fedt at nogen kan føle sig lidt ramt af en hyggesang.

På Århus Uni naturvidenskab har vi også en sang om alle de forskellige studieretninger. Sangen hedder "Vi kan ikke li' ..." hvor ... så er en ny studieretning i hvert vers - og jeg lover dig at datalogerne har været med til at skrive mange variationer over verset; "vi kan ikke li' folk fra datalogi." - og samtidig skrålet med på versene om humanisterne og de samfundsvidenskabelige.

Anonym sagde ...

@Therese

Jeg er ikke ramt af hyggesangen. Jeg er træt af, at den skyder så meget forbi.

Man kan ved Gud kritisere humaniora for meget, men det er altså mest interessant hvis overdrivelsen er funderet i noget reelt og ikke bare i fordomme.

I øvrigt meget sjovt at du, som datalog, læser med ud fra et underholdningskriterie, mens jeg, som humanist, læser med ud fra et videnskriterie.

Anonym sagde ...

hø hø, jeg sidder her og må faktisk indrømme at have haft Dilbert på min pensumliste i organisationsantropologi.
Længe leve humaniora længe leve selvironi, og lad så bare datalogerne leve et lille stykke tid endnu!

I øvrigt er det da værre at være Datalogcirkusartist -de er næsten humanister! ;-)

Anonym sagde ...

@ Henrik L., jeg synes de fortjener respekt fordi de har lavet en sjov sang og dermed givet slag til min fordom om dataloger som kedelige. I øvrigt ser jeg bestemt ingen nødvendig modsætning ml. vidensformidling og underholdning.

PS. Jeg har vist sangen til en hel del - herunder humanistiske universitetskolleger. Du er den eneste der ikke har moret sig. Men ok, det betyder jo ikke automatisk at det er dig der er gal på den.

@ Stefan, smukt!

Anonym sagde ...

Det sjoveste ved den her sang er de tøsefornærmede overfortolkninger på diverse filosofiblogs.

Anonym sagde ...

Jeg mener blot
at det er hygge at ryge pot
for som intellektuel
er en verbal duel
kun den ene siden af sagen
og i den findes der ingen drømme om det billedskønne skagen

så, op med hovedet og tag dig dog et hiv
kun triste humanister har intet liv

I mine rus har jeg talt med både
nietzche og einstein
og så til lyden af ramstein!

tro mig, kære fornuft ret og tro,
slaget er tabt og humanisten vil altid sidde skæv på den nærmeste kro
og hygge fede den
medens du hygge kede den...
:-)