mandag den 22. september 2008

Irriterende læsning

Så sluttede afstemningen om grænseløst irriterende ting ved denne blog endelig. Tak til de deltagende - resultatet kan skimtes her:

20 stemte og stemmerne fordelte sig således:

2 mener jeg er UTROLIGT længe om at svare på kommentarer
11 mener der er for langt mellem indlæg
3 mener at ellers lovende indlæg altid viser sig at være det rene pjat
5 mener der er for få indlæg om byture og opskrifter
5 mener at ALT ved bloggen er irriterende

Umiddelbart kan jeg jo se at det må betyde at der findes mindst 15 personer i verden der ikke synes at ALT ved bloggen er irriterende (med mindre nogle har stemt flere gange). Det interessante er selvfølgelig hvad de 5 der synes at ALT ved den er irriterende laver her. Jeg tænker at de måske er tvangslæsere som jeg selv: Jeg kan ikke se noget tekst uden at læse det. Derfor læser jeg tit hvad der står på havregrynspakken for 117. gang. (Det er den sande begrundelse for at holde avis - så man kan forhindre sig selv i at læse på havregrynspakken.)

Men egentlig var afstemningen inspireret af en anden blog (jeg har desværre glemt hvilken) der havde et indlæg der handlede om det (velkendte?) fænomen at man ind imellem ser et indlæg (eller en hel blog) som man synes er så galt afmarcheret at man slet ikke orker at begynde at forklare vedkommende hvad der er galt. Ideen med hans indlæg var så at opfordre folk til at gøre det alligevel og fortælle hvis de synes der var noget galt med hans blog (der var vist desværre ikke den store respons). Ideen er dog god - jeg tror at man nemt bliver blind for at ens egen holdning ikke er indlysende for alle og enhver.

Ja, ok. Og så må jeg nok også hellere kommentere at 11 ud af 20 synes der er for langt mellem mine indlæg - det tillader jeg mig selvfølgelig som et positivt tegn. Og der bliver lidt stille noget tid endnu, mens jeg tager mig af dette lille projekt:




Flot plakat, ikke? Bare jeg kunne lave sådan noget selv.

Og til sidst et lille mad-tip nu hvor kastanie-sæsonen nærmer sig: Når man skal lave kastanier i ovnen, er det en god idé at lægge dem 10 min. i koldt vand før man snitter i dem. Så slipper de skallen meget nemmere.

Så er den klaret.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Noget af det mindst irriterende ved din blog er, at der altid er en hemmelig bagtanke med dine afstemninger.

P.

Anonym sagde ...

mener du virkelig 'mindst'?

Anonym sagde ...

Jep.

P.

Louise sagde ...

Når man laver en meningsmåling, hvor man kun stiller folk et enkelt spørgsmål, så er det enormt vigtigt, at de givne svarmuligheder er meget varieret. For hvis svarmulighederne ikke er varieret nok, så risikere man, at man gennem valgmulighederne allerede på forhånd har skabt et bestemt resultat af undersøgelsen. Jo færre antal svarmuligheder, jo vigtigere er det også at svarmulighederne har en stor variation. Derfor syntes jeg, at det er ret problematisk, at din undersøgelse kun havde negative svarmuligheder. Det betyder nemlig, at det reelt KUN var folk, der havde en negativ indstilling til din blog, som kunne deltage i undersøgelsen. Jeg vil ikke gå så vidt, som at tale omkring forskelsbehandling eller diskriminering, men blot påpege det uhensigtsmæssige!:-D

Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor bloggen skulle være irriterende – med mindre irriterende i den her sammenhæng betyder en blog, som altid har nogle spændende alternative perspektiver på forskellige emner og til tider provokere ved ikke altid at holde sig til det (gabende kedelige) politiske korrekte. Umiddelbart så tvivler jeg stærkt på, at havregrynspakninger kan tilbyde den samme form for underholdning – men jeg er da villig til at give dem et forsøg nu, hvor du selv har anbefalet dem!

Anonym sagde ...

Undskyld reaktionstiden (sløjhed og faglige arrangementer har holdt mine poter fra tastaturet).

@ Peter Andreas, meget foruroligende kommentar! Tak for den!

@ Louise, jeg indrømmer at det var en tåbelig og unfair afstemning - jeg vil prøve at forbedre mig. Men jeg lover intet.

Og så anbefaler jeg ikke læsning af havregrynspakker!! Tværtimod - det er tegn på at der er noget galt hvis man læser dem! (Måske er man tvangslæser som jeg.) Fx husker jeg en lovende overskrift der hed 'Hvorfor griner vi?'. Fedt emne, men forklaringen var noget med nervebaner og følsomhed på huden. Stor skuffelse!! Aldrig mere havregrynspakker!

Anonym sagde ...

Altså, jeg mente det som en konstatering af, at dine afstemninger er et meget lidt irriterende indslag blandt rigtigt mange helt utroligt meget lidt irriterende ting.

P.

Anonym sagde ...

Ha-ha, ja - jeg håbede selvfølgelig at det var noget i den retning, men det er jo svært at vide uden absolut målestok (jf. det at kalde sin mor for 'yndlingsmor' (hvis man altså kun har en)).

I øvrigt har du (så vidt jeg husker) selv i en podcast peget på det lidt frustrerende i ikke at kunne provokere sine bloglæsere fordi de er for enige i udgangspunktet! (gengivet efter hukommelsen - det er vist nogen tid siden.)

Anonym sagde ...

Jeg er nød til at gå til bekendelse: Jeg stemte på alle mulighederne bare for at se om det ku lade sig gøre.

Mht. den alt-irriterende-blog, så fungerer den vel ved hjælp af en ækvivalent til den lystfølelse nogle mennesker får ved at blive forarget over et eller andet (som regel noget de læser i ekstrabladet eller ser i tv-avisen).

Anonym sagde ...

Obstruerer seriøse undersøgelser blot for at tilfredsstille sin egen nysgerrighed uden tanke for konsekvenserne i et globalt videnssamfund, tsk-tsk.