onsdag den 18. juli 2007

Etablering af alternativ behandling?

Jeg hørte med et halvt øre i radioavisen til morgen kl. 8 at hvis det står til den danske befolkning, skal alternative tilbud gøres til en del af det etablerede sundhedsvæsen – også selvom der ikke er dokumenteret effekt på linie med kravene til traditionel behandling.

Jeg kunne ikke komme ind på DR senere og tjekke om det faktisk var hvad der blev sagt og historien var væk fra senere nyhedsudsendelser. Kan jeg virkelig have hørt rigtigt?

Ideen var ellers ret tankevækkende – jeg ser for mig hvordan store dele af medicinal-industrien ville juble over det hvis behandlingstilbud skal have adgang til det offentlige sundhedsvæsen når blot befolkningen kræver det. Reklamekampanger er nemlig væstenligt billigere end klinisk kontrollerede forsøg.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det alternative har faktisk fat i noget af det rigtige, nemlig at kroppen er langt mere end noget fysisk og at det er forkert ensidigt at behandle den fysiske krop som en mekansisk maskine. Det er faktisk ret svært at lave 'videnskabelige' forsøg med alternativ behandling, da man ofte anbefaler flere behandlingsmetoder på en gang (afspænding, kost, motion, fantasirejser, bøn, samtale, væren i naturen og forsk. terapiformer som zoneterapi, akupunktur,kraniosacral-terapi, massage, etc). Sagen skal angribes fra flere sider!
Jeg synes du skal give alternativ filosofi en chance til, nu har vi snart i mange år ensidigt dyrket det naturvidenskabelige og fx. glemt følelserne undervejs. Nu skal vi viderer, vi kan altid blive klogere.
Mvh Anna Sørensen, 50-årig pædagog og lærer

Anonym sagde ...

Anna, først tak for den pæne tone - den mangler nogle gange i disse diskussioner! Jeg er ikke afvisende overfor alternativ terapi pga. naturvidenskabelig enøjethed - jeg er med på at følelser, bevidsthed osv. kan spille ind. Men jeg synes at bevisbyrden ligger hos de alternative: Hvis nogen kommer og fortæller en meget mærkelig historie om at hans bedstemor kan forudsige resultatet af FCK's kampe vha sin krystalkugle, synes jeg han skylder at demonstrere at det faktisk kan lade sig gøre. Hvis han så henviser til at det er svært at vise fordi metoden også skal suppleres med bøn, gymnastikøvelser og rødvin, synes jeg ikke det gør hans sag bedre. Sagen er: Der er forsvindende ringe evidens for at noget af det virker. Men jeg er naturligvs åben over for det.