torsdag den 11. juni 2009

Fastlåsning af startsider

På SDU er startsiden på Internet Explorer for nogen tid siden blevet låst til universitetets forside på alle medarbejder-computere. Universitetets rektor begrunder sin beslutning således:

"Foranlediget af henvendelser om rimeligheden i, at alle pc-arbejdspladser på universitetet er låst med http://www.sdu.dk/ som startside, kan jeg oplyse, at det er en beslutning, jeg tog for år tilbage for at sikre, at væsentlig information om universitetet kan ses af alle medarbejdere. Denne beslutning er i praksis udført via en rektoral tjenesteordre til alle interne IT-organisationer, og den er sammenfaldende med tilsvarende forhold i andre store koncerner, der på lignende måde vil sikre fælles information. Skulle man på et institut eller i en anden organisatorisk enhed ønske nem adgang til egen hjemmeside, så er det jo ganske enkelt at markere siden under "Favoritter", hvor den så blot er to klik væk" (citeret fra rektors nyhedsbrev, 27. maj 2009).

Jeg er usikker på om der medfølger en pligt til også at læse de for koncernen vigtige fælles informationer på forsiden af http://www.sdu.dk/ inden man klikker hen til bibliotek eller google scholar (som man har markeret under "Favoritter"), men det kan være det bliver uddybet i et senere nyhedsbrev.

5 kommentarer:

Stokbro sagde ...

Er det ikke det, der hedder sikring af ensformation.

Louise sagde ...

Ensretning af information er jo også en ret populær metode blandt mange ledere af totalitære systemer rundt omkring i verden – hvoraf de fleste nok er inspireret af Josef Stalin! Jeg gad også godt at vide, hvilke andre store koncerner der fastlåser startsiden?

Jeg foreslår følgende etiketter:

Dårlige ideer, Ensretning, Totalitært styre, Tvang

Nikolaj sagde ...

Der er jo ikke noget odiøst i at en 'virksomhed' gerne vil strømline den interne kommunikation. Men hvorfor SDUs hjemmeside? Er den ikke til ekstern brug?

Nuvel, det er ikke er så mærkværdigt som et eksempel fra DTU. På et tidspunkt i slutningen af min studietid fik ledelsen i følge min vejleder den idé, at væggene rundt omkring var for rodede, og at plakater og forskernes egne postere skulle ned og erstattes af kunst! Heldigvis blev der aldrig gjort alvor af truslen, men alene idéen...

caroline sagde ...

Louise, tak for forslag til etiketter :-), men der er måske trods alt lidt vej til Stalin endnu…

Nikolaj, du rammer hovedet på sømmet. Jeg har svært ved at se mig selv som målgruppe for SDUs forside – et link til det interne netværk ville give mere mening (de kan vel se når trafikken er intern), hvis altså dette indeholdt væsentlige informatioer.

Jeg tvivler nu ærlig talt også på at store videns- og formidlingsvirksomheder (fx DR eller Politiken) låser medarbejderne til virksomhedernes respektive forsider. Men måske tager jeg fejl.

Louise sagde ...

@Nikolaj: Nej, der er ikke noget odiøst i at ville viderebringe information til medarbejderne, men det undrer mig, hvorfor man føler et behov for at fastlåse startsiden! Internettet er et værktøj til informationssøgning og derfor er det ikke altid lige hensigtsmæssigt at tvinge ens medarbejderne igennem en bestemt webside - det er spild af medarbejdernes tid og ressourcer! Jeg syntes ikke, at man skal tvinge medarbejderne til at have en bestemt startside, men forvente, at hvis de vælger en anden startside, så må de også selv kunne finde ud af at holde sig orienteret gennem websiden. (Jeg har for øvrigt også den interne webside som min startside på min arbejdsplads - hvilket jeg har valgt helt frivilligt!)