torsdag den 17. juni 2010

Lykkelige rotter


Kan det være dyrplageri at gøre en rotte lykkelig?

Hvis en rotte kan gøre sig selv lykkelig med en mekanisme der langsomt slår den ihjel, er det så dyrplageri? Og i så fald med hvilken med hvilken begrundelse?

Dette er temaet for mit første blogindlæg på den filosofiske gruppeblog på videnskab.dk. Hele indlægget kan læses her, men eventuelle kommentarer er også velkomne på denne blog (for dem der ikke har tålmodighed til debatten på videnskab.dk).

4 kommentarer:

wolf sagde ...

Det er gået fint for en lang række religiøse foretagender at få deres følgere til at føle sig lykkelige, så mon ikke en række præster vil vende tommelfingeren opad mod en sådan form for dyrplageri.

wolf sagde ...

Det er gået fint for en lang række religiøse foretagender at få deres følgere til at føle sig lykkelige, så mon ikke en række præster vil vende tommelfingeren opad mod en sådan form for dyrplageri.

Stefan sagde ...

Filosofi ville blive en del mere spændende og vedkommende, hvis filosofferne faktisk vovede at sige "her er løsningen på problem X!" og så tage tæskene, i stedet for de her "på den ene side, på den anden side - hvad synes du?"-indlæg.

caroline sagde ...

Wolf, jeg tvivler på at religiøse foretagender ser deres mål som at gøre folk lykkelige for enhver pris... men det er rigtigt at utilitaristisk overvejelser kan legitimere meget, hvis det er det du mener.

Stefan, jeg giver dig ret langt hen ad vejen. Der er dog også tilfælde (som dette) hvor formålet 'bare' er at åbne nogle perspektiver og invitere folk til at tænke selv - og her synes jeg det er ok at forfatteren holder sin egen opfattelse i baggrunden (lige som jeg gør (håber jeg) når jeg underviser).

Så jeg havde ikke tænkt over det, men det er nok ret klart at teksten om rotterne netop er skrevet 'formidlingsagtigt' til videnskab.dk. Havde jeg skrevet den direkte til denne blog, havde jeg nok meldt klarere ud og foreslået at vores moralske vurderinger er dybt præget af vores æstetiske præferencer (jf også hvad jeg tidligere har sagt om ost af modermælk).