onsdag den 30. juni 2010

Akademisk formidling

Trods diverse politiske udmeldinger og mere eller mindre tvivlsomme tiltag, har formidling (så vidt jeg kan skønne) stadig ikke specielt høj status internt i det akademiske.

Men jeg synes det er sjovt at tænke over hvordan man kan formidle akademisk stof og jeg kan ikke selv lade være med også at vurdere det aspekt når jeg læser, hører foredrag og lign. Her er et par eksempler på nogle der efter min mening gør det rigtig godt i en genren formidling af akademisk stof på nettet:

Først en om David Hume:



Det er helt vildt hvad han når på de 3 minutter. Havde han haft 20 sekunder til, kunne han sikkert også have nået naturalismen og moralfilosofien...

Og så noget feministisk om Twilight:



Jeg aner (næsten) intet om Twilight, og efter at have set dette, skønner jeg at det nok ikke gør så meget....

Den sidste er en om motivation i arbejdslivet, den ser måske lidt lang ud, men giv den en chance:



Kommentarer er vist overflødige her.

Jeg tror grunden til at jeg synes de tre fungerer er at de kombinerer (på hver deres måde) billeder og indhold fantastisk, at informationstætheden er høj, og at de er sjove. Der er sikkert også en målgruppefaktor involveret, men så må jeg bare konkludere at jeg hører til den målgruppe som rammes her.

Ingen kommentarer: