søndag den 16. september 2007

Absolut humor!

Jeg er blevet rodet ind i en diskussion om humorens eventuelle absolutte status (se her og her). Jeg ved ikke noget videre om emnet (ud over at flere filosofistuderende har skrevet opgaver/specialer om det og at disse oftest ikke er sjove) og det er jo altid et godt udgangspunkt for en blog-diskussion. Så her er ca. en sides skud fra hoften om humor og sjovhed hvor jeg forsvarer en relativistisk projektivisme:

Lidt om det sjoves metafysik
Jeg opfatter klart ’sjovhed’ som noget vi lægger ud på verden (det giver ikke mening at sige at verden kunne være ’sjov i sig selv’ uafhængigt af menneskets bevidsthed!) Men vi oplever det som om det er verden derude der er sjov – på samme måde som farverne ikke er ’derude’, selvom de klart opleves sådan. Så det at vide at verden ikke er sjov i sig selv, lægger naturligvis ikke en dæmper på morskaben. Og projektivismen forklarer hvorfor vi opfatter ting som ’absolut sjove’. Lidt på samme måde som vi opfatter folk som absolut irriterende eller absolut charmerende og synes at modsatte holdninger er bizarre, samtidig med at vi godt ved at der kun er tale om et personligt perspektiv.

Lidt om det sjoves erkendelsesteori og psykologi
Man ved at noget er sjovt fordi man kan mærke det: (alt andet lige) griner/smiler man (eller har lyst til det). Som regel er det sjove ’uudsigeligt’: man kan pege på det, men hvis den anden så ikke fatter det sjove, er der intet at gøre. Andre gange er der en refleksivitet involveret: man griner af at man griner (fordi man ikke burde fordi det ikke er sjovt nok til det). Dette hænder oftest i upassende situationer.

At noget opfattes som sjovt skyldes formentligt elementer som overraskelse, paradoksialitet, normbrud, indseen af egen eller andres tåbelighed og lign. Sjovhed er relativt til verdensbillede, menneskesyn mv. Derfor kan man nogle gange få andre til at se hvori det sjove består ved at peget på omstændighederne. Relativiteten betyder også at man ændrer sin humor i takt med at man ændrer personlighed og vidensniveau. Alligevel betyder det fx ikke at det man synes var sjovt som 5-årig ’i virkeligheden’ ikke var sjovt - i modsat fald ville størstedelen af verdens befolkning jo aldrig opleve noget sjovt. Og som regel deler man humor med dem man omgås fordi man deler verdensbillede, viden, tidsånd osv.

Lidt om sjovhed og moral
Disse ting følges ikke ad: der kan være umoralske ting som opfattes som sjove. Men hvis man opfatter noget som umoralsk, vil det også nogle gange betyde at det potentielt sjove fordufter. Andre gange kan man more sig over noget som man egentlig godt ved er forkert (en velplaceret fornærmende bemærkning eller lignende). Det er lige som i æstetikken: God kunst er ikke nødvendigvis moralsk god kunst. Det er formentlig moralsk bedre at grine af sige selv end af andre, men ikke altid sjovere.

Grænsetilfælde
1. Nogle gange ved man at noget er sjovt, men man synes det bare ikke aktuelt fx fordi man er tynget af sorg. I disse tilfælde giver det mening at sige ting som: ”Ja, jeg ved godt det er sjovt, jeg synes det bare ikke lige nu”. Dette er dog ikke en absolutistisk synsmåde – det handler blot om at man kan skelne mellem sin ’normal-tilstand’ og dens vurderinger og så den sorg man er i. Eller man kan sige: ”Ja-ja, jeg ved godt det er sjovt. Jeg synes bare det er synd for Mr. Fawlty”.

2. Nogle gange findes der sjove ting som kun få forstår – jeg har hørt et eksempel på tre fysik-genier der vred sig af grin ved en tavle: ingen andre ved konferencen forstod noget (det var noget om spin) og formentlig heller ikke i resten af verden.

3. I Cena Trimalchionis (fra antikken) optræder vitsen ”Carpe, carpe!” (: ”Forskærer, skær for!”). Det er efter min bedste overbevisning ikke sjovt, men jeg anerkender at det kan have været det engang (hvilket fremgår af kommentarværker mv).

Nok brainstorm: Måske er der nogen derude der faktisk VED noget om disse ting?

14 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Caroline

Jeg vil ikke påstå, at jeg ved specielt meget om humorens væsen, men den relativistiske projektivisme, som du plæderer for, lyder da umiddelbart meget plausibel.

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge, om du også er relativistisk projektivist, når det gælder moral, og i benægtende fald, hvilken grundlæggende forskel på moral og humor, du mener at kunne se, som kan begrunde din anderledes position her.

Jeg har i hvert fald svært ved at se, at handlinger skulle kunne være rigtige eller forkerte i sig selv uafhængig af menneskelig bevidsthed, og projektion af vores moralske følelser forekommer mig også at være en plausibel forklaring på, at så mange opfatter moral som noget absolut.

Anonym sagde ...

Når det kommer til humor foretrækker jeg en extensional definition. Det er nu det sjoveste.

http://www.youtube.com/watch?v=JmlLiX9f8rU

caroline osv. sagde ...

# Stefan: Hvad siger du til at vi holder os til en ostensiv definition? (det andet bliver i hvert fald for omfattende for mig.) Så bidrager jeg med et Kurt Vonnegut-citat: "Those who believe in telekinetics, raise my hand." (se flere her)

# Morten: Glimrende spørgsmål! Jeg er selvfølgelig enig i at uden menneskelig bevidsthed, ingen moral. Omvendt mener jeg at moral er mere fællesmenneskelig end humor, bla. fordi det knytter sig snævert til evnen til at føle smerte og det modsatte. Kort sagt er jeg nok temmelig Hume/J.S. Mill-agtig på dette punkt. Men i øvrigt er det et af de områder hvor jeg mener filosofien kan få hjælp af eksperimental-filosofi, kognitionsforskning ol.

Anonym sagde ...

Mjah, jeg synes nu også humor er ret fællesmenneskeligt. Vi ejer alle evnen til at føle, at noget er rigtigt eller forkert, og vi er selvfølgelig også ret enige om, at mord, voldtægt og den slags er forkert, mens der jo også er masser af handlinger, hvis moralske status, vi ikke er enige om. På samme måde ejer vi vel også alle evnen til at føle, at noget er morsomt, og der er ting, som stort set alle vil være enige om er hylende grinagtige, mens vi vil være uenige om andre tings humoristiske status. Endelig er der jo også en eller anden forbindelse mellem i hvert fald nogen former for humor og smerte (falden på halen komik).

Jeg har kort sagt svært ved at se nogen egentlig fundamental forskel på, hvordan humor og moral ”virker”. Begge dele har en medfødt, genetisk basis, som udbygges gennem kulturel påvirkning.

Da hverken ens medfødte tendenser eller senere påduttede moralske kvababbelser repræsenterer nogen form for absolutte sandheder er jeg nok mest J. L. Mackie-agtig (altså moralskeptiker).

caroline osv. sagde ...

# Morten: Jeg mener der er en kraftig gradsforskel ml. relavititeten af humor og etik (men det er jo faktisk et empirisk spørgsmål).

Mht Mackie kan jeg faktisk godt lide ham (jeg kan huske at jeg blev meget inspireret af at læse Ethics - jeg synes bare at hans queerness-argument kun rammer intutionismen, naturalismen går fri. Men normativt-etisk er vi åbenbart ret enige, så.

Anonym sagde ...

Caroline skriver: Jeg ved ikke noget videre om emnet (ud over at flere filosofistuderende har skrevet opgaver/specialer om det og at disse oftest ikke er sjove) og det er jo altid et godt udgangspunkt for en blog-diskussion.

Hmm... det var da egentlig tilfældigt, jeg kender også en fyr, som har skrevet en opgave om dette. Jeg kan godt nok ikke lige komme på navnet, men måske kan du huske vedkommende? (griner)

Caroline skriver: Andre gange er der en refleksivitet involveret: man griner af at man griner (fordi man ikke burde fordi det ikke er sjovt nok til det). Dette hænder oftest i upassende situationer.

Lyder som en lidt uheldig tendens.

Caroline: Relativiteten betyder også, at man ændrer sin humor i takt med at man ændrer personlighed og vidensniveau.

Hmm, gad vide hvad det siger om min personlighed og vidensniveau?

Caroline skriver: Nok brainstorm: Måske er der nogen derude der faktisk VED noget om disse ting?

Det er der øjensynlig ikke - ud over Morten. Men dit bud er også yderst kvalificeret og hvis det her er brainstorm for dig, så har jeg vist ikke overvurderet dig, som du jo ellers påstod for et stykke tid siden!

Anonym sagde ...

Louise, tak for 'props' (nyt smart ord jeg lige har lært)!

Jeg ved faktisk ikke om det passer at der ikke skrives sjove akademiske tekster om humor - jeg bygger det hele på kantinesnak...

Mht. upassende latter havde jeg og en medstuderende engang svært ved at holde op med at grine i politisk filosofi fordi underviseren udtalte Rawls' 'veil of ignorance' som 'whale of ignorance' - og så sjovt er det jo altså heller ikke. Det er faktisk en pinlig historie. Som jeg nok egentlig slet ikke burde lægge ud her. (Lad os se om den bliver.)

Anonym sagde ...

"Whale of ignorance" - hm, det kunne være et godt navn på et band, en bar, en digtsamling eller noget i den stil.

Anonym sagde ...

cegebe, jeg ser mere noget uhyggeligt for mig, fx "Pas på! Uvidenhedens hval kommer! Den kvaser alt på sin vej!" (ja-ja, jeg ved godt det ikke giver mening.)

Anonym sagde ...

Så man skal altså forestille sig, at man er blevet slugt af Uvidenhedens Hval (ligesom Jonas) og har tabt hukommelsen? I sandhed en "original position"!

Anders sagde ...

Der er jo også Harry Frankfurts kioskbasker "On Bullshit" (http://press.princeton.edu/titles/7929.html), som jeg sågar har set ved kassen i (amerikanske) supermarkeder sammen med tyggegummi og chokolade.

Det er nok mere et eksempel på sjov filosofi end filosofi om sjov... Jeg ved faktisk ikke om den er så sjov egentlig, men åbenbart en catchy titel.

Louise sagde ...

@Anders: (griner) Du har GODT nok en sjov måde at komme frem til dine konklusioner på!

@Caroline: Cool! Med hensyn til det med opgaver om humor, så hentydede jeg bare til en opgave af en bestemt teorist. Og med hensyn til din humoristiske historie om hvalen, så forstår jeg ikke, hvorfor den skulle være pinlig? Men okay, jeg syntes næsten intet er pinligt - med mindre jeg selv er i hovedrollen, så... Men til gengæld Sherif, så syntes jeg, at din blog er begyndt at blive lidt kontinental! Først kom du med en personlig historie! Derefter skrev du et indlæg med en personlig holdning! Hvad bliver det næste? En personlig oplysning? Ja, jeg ville bare lige gøre dig opmærksom på problematikken, inden du også begynder at citerere Nietzsche eller Schopenhauer. Mens der stadig er tid! :-D

Anonym sagde ...

Stefan, noget i den stil. Og måske havde det egentlig været bedre? Filosoffers tankeeksperimenter er tit lidt kedelige fordi de er 'semi-sandsynlige' (fx Black&White Mary, teletransportere osv.) Hvorfor ikke forestille sig man bliver slugt af en hval, ser et hvidt lysglimt osv...?

Anders, det skal jo være sjov filosofi om humor! En slags meta-humor!

Louise, tro mig: det var pinligt. Og Nietzsche-citater? Mon dog?!

Anonym sagde ...

for nogle år siden, og til følsomme sjæle må jeg nok gøre opmærksom på det absurde i det følgende...skulle min søster og jeg begrave vores mor. Vi ringede rundt til folk og fortalte den sørgelige begivenhed der var fundet sted. Min søster kender så ikke den mand hun nu ringer til, men som stod i vores mors telefonbog og beslutter sig for at ringe til ham. "Goddag, jeg hedder det og det, kender du ... ......? Hvorefter han griner lidt og siger "nej, men er hun sød? "Nej", svarer min søster, #hun er død". Hun fortæller mig det bagefter og vi var begge to færdige af grin...
humor er nok bare et eksistentielt tryk der skal lettes...:-)
venligst:-)