fredag den 29. juni 2007

Hvad er en ekspert?

Begrebet ekspert bliver brugt hele tiden – men hvad dækker det egentlig over? Hvad er en ekspert? Hvad kan man være ekspert i? Og hvordan bliver man det?

Vi har at gøre med et klassisk eksempel på et begreb som alle bruger, men som der ikke kan skabes enighed om definitionen af. En god opgave for en filosof!

En specialestuderende i filosofi ved SDU har brug for hjælp fra alle interesserede (uanset køn, alder, uddannelse, etnicitet, formue, religiøs overbevisning, seksuelt orientering osv.) til at afdække hvad vi egentlig mener når vi taler om eksperter – er du interesseret, så gå ind på dette hurtige (og det er det virkelig!) spørgeskema (her).

Send også meget gerne linket videre til alle du tror vil hjælpe – jo flere der er med, jo bedre undersøgelse!

Er der interesse for det, inviterer jeg den studerende til at lave en gæste-optræden på bloggen om emnet.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Besvaret!

Så hvis der kun kommer én besvarelse, ved I hvad jeg mener :)

Anonym sagde ...

Apropos: Hvad med et introducerende blogindlæg om experimental philosophy?

Anders sagde ...

Jeg kan godt li' Mark Twains definition: "an ordinary fellow from another town" :-)
(fra http://en.wikipedia.org/wiki/Expert)

/Anders

caroline osv. sagde ...

# Rasmus: Pokkers! Der er allerede kommet for mange til at det kan lade sig gøre at gætte hvem der er dig. Til alle: Keep them coming!

# Stefan: Super idé - jeg havde selv tænkt på det da det er en af mine store interesser pt. Jeg manglede bare en yndskyldning (tak!).

# Anders: Det minder om et af mine yndlingscitater fra en af mine yndlingsforfattere, Kurt Vonnegut: "If you can do a half-assed job of anything, you're a one-eyed man in a kingdom of the blind." Se flere gode her: http://www.quotationspage.com/quotes/Kurt_Vonnegut/