fredag den 17. april 2009

Back from outer space

Så er jeg tilbage i blogosfæren. For at vise at det ikke bare er noget jeg hævder, kommer her lidt som folk der er interesserede i begrebsanalyse og anvendt filosofi kan overveje:

Hvis wienersalat er det samme som pølsesalat, kan man så udlede at wienerbrød er det samme som pølsebrød? Og hvilken praktisk betydning vil en eventuel insigt i de nævnte relationer kunne tænkes at have i et større, filosofisk og samfundsmæssigt perspektiv?

For en god ordens skyld vil jeg tilføje at folk der har vigtigere ting for, naturligvis ikke skal føle sig forpligtede til at bruge lang tid på at tænke det igennem.

7 kommentarer:

Milos Vendettas sagde ...

Det er i hvert fald sikkert og vist, at Wienerfilharmonikerne ville vække større opmærksomhed, hvis de hed pølsefilharmonikerne.

caroline osv. sagde ...

@ Milos: Tak for det, den vinkel havde jeg ikke tænkt på. Jeg indser nu at det vil bliver nødvendigt at udvide analysematerialet samt at inddrage kommercielle perspektiver hvis man skal nå til bunds med sagen.

Hvis der er for mange yderligere elementer der viser sig tilsvarende nødvendige at inddrage, må jeg nok desværre kaste håndklædet i ringen og håbe at andre kan overtage tænkearbejdet. Heldigvis har jeg nogle andre ting jeg kan gå og overveje i stedet hvis det viser sig nødvendigt.

vhs sagde ...

Jeg ved det ikke!! Det er så frustrerende.

Det eneste jeg kan, er at hælde flere spørgsmål på bunken. For eksempel: er der samme relation mellem aber og abemad (frugtsalat) som der er mellem katte og kattemad eller mellem oste og ostemad?

Og (jeg bor i USA) hvorfor er en "danish" så forskellig fra et "wienerbrød"? De såkaldte "danskere" minder nærmest ikke om de danske "wienere", men er meget mere tæt beslægtede med arabiske kager (der er f.eks. ofte ost i dem - det er der jo ikke i dansk wienerbrød).

Hvad er meningen?

Louise sagde ...

Ha ha! Det er vist kun på Carolines blog, at man kan få nogen til at overveje så svære fagfilosofiske problemstillinger! :-D

C. Gertz Bech sagde ...

Vhs: Der kan nu godt være ost i dansk wienerbrød - nemlig i frøsnappere. Det er dog vist først og fremmest et vestdansk fænomen, der er ukendt i f.eks. København. Måske har det noget med nærheden til USA at gøre?

Jacob Eriksen sagde ...

Jvf. http://www.groveloejer.dk/sangild/2009/03/froesnappermeditationer_og_en.html

caroline sagde ...

Jeg er enig med vhs i at det kan blive nødvendigt at behandle et endnu bredere problemfelt samt inddrage interkulturelle aspekter. Det lader til at der er både transatlantiske og nationale komplikationer.

Jeg er dog stadig i chock over oplysningerne om visse egnsdeles brug af ost i frøsnappere (jf. cegebes kommentar og Jacob Eriksens link til Sangild) og forventer derfor at være uarbejdsdygtig på området i en rum tid fremover. Jeg sætter i stedet min lid til at regeringen vil øremærke de nødvendige forskningsmidler til området så mere robuste personer kan tage over.