fredag den 2. oktober 2009

Ny filosofi-blog

For de der ikke har opdaget det, har Klemens Kappel (filosofi, KU) fået sig et blogsted på Politikens website. Den hedder Klemens Kappel. Filosofi i nyhedsstrømmen.

På den ene side synes jeg at blogge som bliver promoveret gennem andre medier (med tilhørende redaktionelle og forretningsmæssige linier) er lidt imod bloggens personlige skyde-fra-hoften-natur. På den anden side er jeg jo stor tilhænger af mere filosofi i det offentlige rum, og måske skal man benytte de platforme der byder sig til.

Besøg den nystartede blog her: http://blog.politiken.dk/kappel/. Der ligger bl.a. en læseværdig anmeldelse af bogen Gudløse hjerner.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Desværre kan den ikke føjes til blogbotten, for feeded man får er Politikens nyhedsfeed.

Jeg nærer ikke helt de samme forbehold i forhold til blogge hosted på fx Politiken eller Information; vel delvist fordi jeg ikke nødvendigvis forbinder blogningen med en skyden-fra-hoften. For mig er blogningen snarere et mellemværk, hvor det skæve, lidt kortere eller eksperimentelle kan få plads, der måske (i en anden form) kan indgå i en samtale med resten af en forfatters værk. Ideelt set :)

/stokbro

caroline sagde ...

Det kan godt være du har ret i at det er en unødig puristisk overvejelse - jeg har også tænkt på om det er så meget værre end at have et samarbejde med et forlag... Men jeg har stadig fornemmelsen af at man med denne type platform risikerer at blive spændt for en vogn man ikke har kontrol over (luftig metafor, men meningen fremgår forhåbentlig).

Min bekymringen bliver i øvrigt forstærket hvis det er rigtigt at du ikke kan få feedet til den uden at få resten af Politiken med i købet.

Anonym sagde ...

Faktisk er det værre endnu mht. feeded, jeg kan ikke få feeded på bloggen, men kun på Politikens nyhedsopdateringer.

Jeg tænker lidt på, om ikke man som forfatter (i den helt brede forstand af ordet) altid risikerer at blive spændt for en vogn, man ikke har kontrol med. Det er jo ikke ret meget forskelligt fra, når vi skriver i aviserne. Jo, vi har kontrol med det, vi skriver, men jo ikke med platformen, som du siger, hvori teksten præsenteres - eller hvad i dette tilfælde avisen vælger at profilere gennem teksten. Med bøger er det endnu værre. Det jeg mener er, om ikke dit forbehold er et vilkår for forfatterne?

/stokbro

Louise sagde ...

Jeg har tilføjet Kappels blog til min blogroll vha. http://blog.politiken.dk/kappel/feed/ !

caroline sagde ...

Louise, så meget for min paranoia :-)

Stokbro, et par ting: Min fornemmelse er at en avis er mere brand-agtig end et forlag, men det kan godt være det er forkert. Desuden tænker jeg at der er en forskel på at skrive fx artikler for en avis (dvs sælge et produkt til dem) og at skrive en blog for dem - måske fordi jeg synes at bloggen er et mere personligt anliggende, men så er vi jo tilbage til udgangspunktet... Men det kunne da være interessant at høre om andre har gjort sig nogle overvejelser over disse ting, eller det bare er mine egne vage fornemmelser jeg lufter her!

Anonym sagde ...

@ Louise
Tak for det; det giver også mere mening. Nu er Kappel tilføjet.

/stokbro

Klemens Kappel sagde ...

Til Caroline - tak for at du gør opmærksom på bloggen. Til det med redaktionelle og kommercielle spændetrøjer kan jeg berolige at der ikke er nogen. jeg kører det hele selv, og der er ingen der blander sig.

kh
Klemens

caroline osv. sagde ...

Hej Klemens! Tak for kommentaren! Mine overvejelser gik nu ikke på at du på nogen måde skulle være udsat for indblanding, men mere på hvorvidt medieplatforme måske snylter på ens street cred. Altså konkret i denne sag: Giver du på en eller anden måde Politiken noget af din troværdighed når du optræder som fast indslag i dens forum? En tilsvarende diskussionen kendes fx ifm. folk der medvirker ved politiske partiers årsmøder.

En anden ting er så at platforme som den hos Politiken i sig selv adskiller sig fra mere private blogge ved fx 1) ikke at linke til andre blogge og hjemmesider, og 2) de mange kommentarer som gør feed back fra blog-forfatteren til en ret umulig opgave. De snylter derfor måske også på de alm. forventninger til en blog om at være en del af et blog-univers hvor der (ideelt set) foregår reelle diskussioner.

Men som sagt: Jeg peger på de potentielle problemer, men har ikke gjort op med mig selv hvor store de er. Og jeg anerkender at en blog på en avis-platform er en god måde at få filosofien ud til folk på og synes du har skrevet nogle meget læseværdig indlæg som fortjener at blive læst af mange.