tirsdag den 10. november 2009

Kvinder i laboratoriet?

Måske har du undret dig over hvordan det kan være at der nogle gange er kvinder i videnskabelige laboratorier. Denne reklame på YouTube for Det Naturvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet giver muligvis forklaringen:



Ja, selvfølgelig - de er kloner! Se hvordan de åbner låger, hælder væsker i kolber og pipetterer i fikst tøj uden uklædelige kitler og handsker.

Københavns Universitet lever på denne måde fornemt op til sine målsætninger og viser hvor højt kvinder værdsættes på Det Naturvidenskabelige Fakultet!

Og så er videoen let at forstå og ikke så underligt fremmedgørende som andre reklamer for videnskabelig uddannelse. Se fx denne her:



......

Update d. 12. november:
Interesserede kan her se hvordan andre har omtalt videoen med kvinderne i laboratoriet:

Information:
YouTube-film giver flere studerende

Dorte Toft på sin blog Bizzen:
Scor 25.000 kroner. Lav filmen, der gør en forskel blandt piger og dem, der påvirker dem

5 kommentarer:

vhs sagde ...

Det var da godt nok en væmmelig reklame, synes jeg - altså den fra KU. Det er tydeligt at de absolut ikke ønsker flere kvinder på de naturvidenskabelige fag... dvs. ikke kvinder, der gerne vil studere og eksperimentere aktivt (kloner, der kan underholde de mandlige "nørder" er velkomne)... adr! Hvad i alverden tænker de dog på?

Jeg beklager afvigelsen fra den ironiske tone. Jeg troede at der var et virkeligt problem og at de faktisk gerne ville have flere kvinder (og andre) til at studere naturvidenskab? Måske tog jeg fejl, men hvis ikke, så er der altså en PR-ansvarlig jeg ville fyre.

Louise sagde ...

Der er vist en vis uoverensstemmelse mellem ønsket om mangfoldighed (mangfoldighed.ku.dk) og kloner. Men det er kommunikationschefen vist ikke så bekymret for:

"Filmene har haft en overvældende effekt, siger kommunikationschef Joakim Groth. På fakultetet har man i år fordoblet antallet af udenlandske studerende, og det generelle optag er steget med 48 procent. Joakim Groth tilskriver filmene en væsentlig rolle i den udvikling: "vi har lavet en studiestartsundersøgelse blandt både danske og udenlandske studerende. Rigtig mange har set filmene, og flere siger, at de havde stor betydning for deres studievalg." Konkret svarer 60 procent af de nye, at de har set film fra konkurrencen, mens omkring 20 procent svarer, at filmene har haft betydning for deres studievalg."

- Information 27/10 – 2009

Passende etiket: Inkonsekvent markedsføring

@Ole: Det kunne altså være interessant at høre, hvorfor du har besluttet at forlade Alaska til fordel fra Norge – skriver du ikke et blogindlæg?

caroline osv. sagde ...

Tak for kommentarer, begge. Jeg er glad for at andre også synes dette er vanvittigt. Den ironiske tone var (desværre) nødvendig som ventil da jeg skrev indlægget.

Louise, det er sjovt at du nævner artiklen i Information - det var faktisk da jeg så den at jeg først tænkte 'HVAD?!' - hvordan kan de skrive sådan en artikel uden overhovedet at forholde sig lidt kritisk til indholdet i videoen? Det svarer lidt til at reklamere for uddannelsen til grafisk designer ved at sige at man bliver bedre til at lave sine egne penge (dette er bare meget værre - man kan ikke tale ned til penge).

Endnu mere bizart bliver det når man ser at Dorte Toft på sin blog 'bizzen' omtaler den konkurrence som filmen deltager i (+ artiklen i Information) i et blog-indlæg om en konkurrence om at lave en film der påvirker unge piger til at vælge uddannelser "såsom ingeniør, it-specialist, matematiker eller fysiker". Jeg laver et update i teksten med links til Information og Dorte Toft, så alle får mulighed at græmme sig.

Jeg må sige at jeg synes slet ikke 'inkonsekvent markedsføring' er dækkende for omfanget af dette problem - men tak for forslaget:-)

vhs sagde ...

@ Louise: Jeg ved ikke om det er så interessant - men måske kan det twistes til at være relevant til dette emne. Jeg er nemlig omrejsende "vedhæng" til en "kvinde i laboratoriet" :) Dvs min kæreste havde en 2-årig post-doc i Alaska og nu er det så en 4-årig i Norge.

Hun er geo-kemiker med speciale i vulkanske gasser... desværre er der ikke helt så megen vulkan-forskning, så det kortvarige drømmejob som vulkan-observatør i ødemarken er blevet erstattet med et skrivebordsarbejde indenfor det for tiden så populære emne: klima-forandring (uden noget som helst fokus på vulkaner).

Imens følger jeg med. Og jeg klager ikke. Mulighederne for mere filosofisk arbejde/studie/samtale er forhåbenligt lidt bedre i Oslo end i Anchorage - i det mindste antager jeg, at der er et rigtigt bibliotek her. Alaska var spændende (og flot), men infrastruktur er nu heller ikke at foragte :)

Louise sagde ...

Det lyder da super cool... og romantisk! :-D Ja, mon ikke at der er lidt bedre muligheder i Oslo – om ikke andet så er der i hvert fald en bedre infrastruktur og Deichmanske bibliotek (og så er de vist også ved at bygge et nyt fancy bibliotek)! :-)